Inne spojrzenie na sprzedaż zestawów

Wiele konceptów gastronomicznych posiada w swoim menu produkty, które idealnie pasują do innych łącząc się w jeden pakiet, czyli zestaw sprzedażowy. Idea sprzedaży zestawów polega na takim dobraniu cennika elementów składowych, aby dla Państwa Klienta zakup zestawu był ekonomiczniejszy niż zakup osobnych produktów wchodzących w skład zestawu. Najpopularniejszym rodzajem zestawów w lokalach gastronomicznych są m.in. zestawy śniadaniowe, obiadowe (restauracje), kawa wraz ze słodkościami (kawiarnie). Jednocześnie wprowadzanie do swojej oferty sprzedaży zestawów jest dobrą praktyką prowadzącą do zwiększenia średniej wartości pojedynczej transakcji, a co za tym idzie zwiększania Państwa przychodów.

Definicja zestawów w oprogramowaniu gastronomicznym Foodsoft może być zrealizowana na kilka sposobów. Najprostszą formą konstrukcji zestawu produktów jest przygotowanie produktu z dodatkami. Wówczas przyjmujecie Państwo jako podstawę produkt bazowy (np. danie obiadowe), a pozostałe elementy do wyboru przez Klienta definiowane są jako dodatki (np. napoje). Tak zdefiniowany produkt z dodatkami w czasie sprzedaży na komputerze POS będzie widoczny jako jedna pozycja z wieloma możliwymi opcjami. Należy przy tym pamiętać, że taka definicja zestawu skutkuje tym, że jeżeli Państwa Klient od razu nie zdecyduje się na zestaw a wybierze pasujące elementy zestawu i na koniec będzie liczył na wysokość rachunku odpowiadającą cenie zestawu, to konieczne będzie storno wszystkich pozycji i nabicie w zamówieniu samego zestawu.

Jest jednak narzędzie, które rozwiązuje ten problem, dodatkowo wpływa na prowadzenie aktywnej, sugerowanej sprzedaży. To moduł Promocje i podpowiedzi będący elementem programu gastronomicznego Foodsoft. Jest to część programu POS, którą można wykorzystać jako narzędzie sprzedaży zestawów. W jaki sposób? Moduł promocji pozwala na bardzo zróżnicowane definicje elementów wchodzących w skład promocji tak, jakbyśmy budowali zestaw produktów. Rabat udzielany przy tej okazji (jako efekt działania promocji) należy traktować jako element obniżający cenę składowych zestawu do ceny zestawu.
Efekt końcowy będzie podobny jak podczas wykorzystania zwykłego produktu z dodatkami, wobec tego naturalne wydaje się pytanie, co zyskujemy prowadząc sprzedaż z wykorzystaniem modułu Promocji i podpowiedzi?

Po pierwsze, pozwala na tworzenie dynamicznych zestawów produktów opierających się na grupach produktów a nie na wskazanych konkretnych pozycjach menu. Oprócz tego zasada działania modułu Promocji polega na automatycznym i ciągłym analizowaniu zawartości rachunku oraz weryfikacji kryteriów wszystkich dostępnych promocji. W przypadku, gdy mamy spełnione warunki promocji to ceny elementów wchodzących w skład zestawu promocyjnego automatycznie zostają obniżone do ceny zestawu. Natomiast w momencie, gdy wybrany jest choć jeden element składowy zestawu i rachunek będzie zamykany, to program FOODSOFT.POS wyświetli sprzedawcy propozycję doboru dalszych elementów zestawu w obniżonej cenie tak, aby zachęcić Państwa Klienta do zakupu produktów. Tym samym wpływa to na zwiększenie ilości sprzedanych produktów w zestawach. Jeżeli przy tym wykorzystujecie Państwo w POS dodatkowy ekran dla Klienta, na którym system Foodsoft prezentuje zamówienie Klienta na przemian z reklamami produktów, to sugestie sprzedażowe przekazywane są bezpośrednio do Klienta za pośrednictwem tego ekranu.

Moduł Promocji posiada dodatkową zaletę łączenia ich z kuponami promocyjnymi, które praktykowane są w wielu polskich i międzynarodowych sieciach gastronomicznych. Polegają na zakupie predefiniowanych zestawów z możliwymi opcjonalnymi produktami w specjalnych cenach. Często przybierają formę papierowego lub elektronicznego kuponu, opcjonalnie zawierającego specjalny kod, którego odczytanie umożliwia skorzystanie z promocji. W programie Foodsoft POS kupony prezentowane są graficznie i ściśle powiązane ze zdefiniowaną wcześniej promocją tak, że wybór kuponu prowadzi sprzedawcę przez te elementy Państwa menu, które są składowymi zestawu promocyjnego. Realizacja kuponu może wymagać wprowadzenia (bądź odczytania np. poprzez skaner kodów kreskowych) wspomnianego wcześniej kodu. Oczywiście wszystkie informacje gromadzone są w systemie Foodsoft i prezentowane przez raporty i wielowymiarowe analizy danych.

Na koniec dodam, że ciekawą odmianą promocji jest rozdzielenie jej na dwie transakcje i zachęcenie Klienta do powrotu do Państwa lokalu również za pomocą modułu Promocji i podpowiedzi. Polega ona na wydruku wraz z paragonem na drukarce fiskalnej dodatkowego kuponu z unikatowym kodem, możliwego do realizacji przy następnych zakupach. Określony kupon drukuje się tylko, jeżeli spełnione są warunki promocji, a efekt skorzystania z niej będzie możliwy przy następnej transakcji. Wynika z tego, że rozdzielamy zestaw i namawiamy Klienta, aby z niego skorzystał przy kolejnych zakupach.
W artykule starałem się przekazać Państwu trochę inne podejście do wykorzystania najpopularniejszego modułu systemu Foodsoft, jakim jest moduł Promocji i podpowiedzi. Odpowiednia konstrukcja promocji może Państwu umożliwić realizację określonego scenariusza sprzedaży a przy tym pomaga Państwa pracownikom w realizacji targetów sprzedażowych.

Jak wszystkie moduły, tak i moduł Promocji możecie Państwo uruchomić w swoim oprogramowaniu w dowolnym momencie, przez aktualizację klucza licencyjnego. Jeżeli będziecie Państwo chcieli przetestować rozwiązanie w swoim lokalu, zapraszam do kontaktu z Państwa Opiekunem Handlowym. Wszystkich Państwa nieposiadających oprogramowania gastronomicznego Foodsoft zachęcam do prezentacji naszego rozwiązania. Proszę o kontakt z naszym Działem Handlowym.

W przypadku pojawiających się pytań lub wątpliwości związanych z treścią artykułu, proszę o kontakt mailowy: blog@foodsoft.pl.

Źródła użytych zdjęć:
unsplash-logoJavier Molina 
unsplash-logoCharisse Kenion